Oblíbené (0)
Košík
je prázdný

Česká architektura 50. let

Pavel Halík

Studie o střetu funkcionalismu a konstruktivismu s ideovými východisky socialistického realismu

Cena v prodejně: 399 Kč
Cena při objednávce v e-shopu:
-40
359

U dodavatele

260-270ks na objednávku.

V prodejně do 4 dnů

K vyzvednutí čt 28.11 13:00

Odesíláme do 4 dnů

od 59 Kč, dodání pá 29.11

Podrobnosti o dodání

Kdy můžu zboží mít?

Produkt je u dodavatele, odesíláme ho ihned po naskladnění.

Osobní odběr

Prodejna Benešov - ZDARMAčt 28.11

Výdejní místa

One Box, One Point59 Kčpá 29.11
Balíkovna64 Kčpá 29.11
Zásilkovna69 Kčpá 29.11
Zásilkovna SK95 Kčpo 2.12

Dodání na adresu v ČR

Stažení online0 Kččt 28.11
One Curier65 Kčpá 29.11
Balíkovna na adresu89 Kčpá 29.11
Zásilkovna - domů99 Kčpá 29.11
Zásilkovna SK - domů139 Kčpo 2.12

Uvedený termín u dodání domů a na výdejní místa je orientační. Balíček může přijít v rozmezí dvou dní po termínu.

V padesátých letech 20. století se architekti museli podřídit nekompromisním dogmatickým požadavkům, aby jejich stavby naplňovaly pokrokové kulturní dědictví, socialistické obsahem, národní formou, s důrazem na umělecké mistrovství, pravdivost, vysokou ideovost a stranickost. Architektura měla být výrazem revolučního přetváření světa, budovatelského elánu a optimismu socialistického člověka.

Nikoli architekti, nýbrž politicko-ideologičtí aktivisté byli těmi, kdož prosazovali historizující architektonický sloh, který se měl stát jedním z nejdůležitějších nástrojů politické propagandy stalinistického režimu v Sovětském svazu a rovněž ve všech zemích, jím mocensky i ideologicky ovládaných. Při své koncepční práci tak byli architekti podrobeni stálému ideologickému dozoru a nátlaku a jejich formální výkony se posuzovaly především z hledisek hodnoty ideového obsahu. Ta však byla definována příliš obecně, a proto v tvorbě architektů panovaly stálé pochybnosti o ideové správnosti jejich projektů – a „ideovost“ projektu byla zároveň interpretována jako výraz třídního postoje architekta a jeho politické angažovanosti. To vše pak vytvářelo všeprostupující atmosféru nejistoty a strachu, z níž nebylo úniku.
Práce historika a teoretika architektury, vysokoškolského pedagoga a překladatele Pavla Halíka (30. 6. 1935 – 21. 6. 2021) se zabývá poměrně krátkým obdobím první poloviny padesátých let, později eufemisticky nazývaným obdobím deformací a kultu osobnosti, a absurdní situací, v níž se tehdy ocitla většina architektů bývalé avantgardy (jíž se v padesátých letech dostalo nejtvrdšího odsouzení – a to i ze strany samotných představitelů avantgardy, tedy funkcionalismu a konstruktivismu), když se jim začal násilně vnucovat sovětský vzor a metoda socialistického realismu. Aby bylo možné této situaci porozumět a pochopit nepochopitelné jednání jejích protagonistů, zabývá se Halík zejména sférou, ve které se odehrávalo stalinistické drama především: sférou verbálních projevů a rituálních textů. Oproti nim vlastní architektonická produkce, označovaná jako architektura socialistického realismu, byla vcelku nevinná a nejsou na ní tolik zjevné stopy teroru, jenž tehdy ovládal a deformoval mysli lidí.

EAN9788075640888
ISBN9788075640888
Rozměry201 x 154 x 34 mm
Datum vydání12. 04. 2023
Vazbabrožovaná vazba
Počet stran:370
Nakladatelství:Pulchra
Jazyk:česky