Nalezené produkty
Nalezené kategorie
Nalezení autoři
Nalezené články: 140
Košík
je prázdný
je prázdný
Eska je hezká. Kola z Chebu 1892 - 2006
Jan Králík
Cena v prodejně:
778 Kč
Cena při objednávce v e-shopu:
-78 Kč
700 Kč
U dodavatele
poslední kusy na objednávku.
V prodejně do 6 dnů
K vyzvednutí po 6.1 13:00
Odesíláme do 6 dnů
od 59 Kč, dodání út 7.1
Kdy můžu zboží mít?
Produkt je u dodavatele, odesíláme ho ihned po naskladnění.
Osobní odběr | ||
Prodejna Benešov - ZDARMA | po 6.1 | |
Výdejní místa | ||
One Box, One Point | 59 Kč | út 7.1 |
Balíkovna | 64 Kč | út 7.1 |
Zásilkovna | 69 Kč | út 7.1 |
Zásilkovna SK | 95 Kč | st 8.1 |
Dodání na adresu v ČR | ||
Stažení online | 0 Kč | po 6.1 |
One Curier | 65 Kč | út 7.1 |
Balíkovna na adresu | 89 Kč | út 7.1 |
Zásilkovna - domů | 99 Kč | út 7.1 |
Zásilkovna SK - domů | 139 Kč | st 8.1 |
Uvedený termín u dodání domů a na výdejní místa je orientační. Balíček může přijít v rozmezí dvou dní po termínu.
Kniha s bohatým obrazovým materiálem vyšla v roce 2022 u příležitosti výstav v Muzeu Cheb a v Retromuseu Cheb. Kořeny Esky sahají do Anglie, kde v roce 1876 začala firma Premier Cycle Company v Coventry vyrábět vysoká kola. V roce 1891 otevřela továrnu v Doosu u Norimberku a o rok později v Chebu, kde v prosinci 1892 sestavili první dvě kola. V roce 1910 odešel z chebského Premieru ředitel Kastrup a o rok později další ředitel Swetlik. Byli už předem domluveni, že v Chebu postaví novou továrnu, lepší a větší než má jejich dosavadní zaměstnavatel. Ještě téhož roku 1911 nová fabrika stála. Byla nejmodernější svého druhu v tehdejší habsburské monarchii. V roce 1912 tam vyrobili 18 500 kol a v roce 1935 oslavili půlmiliontou esku. Poválečná historie Esky věrně kopírovala život celé společnosti, od znárodnění, přes konsolidaci, ikonické typy skládacích kol, postupné zastarávání výrobní technologie až po marné pokusy o záchranu. Navenek úspěšný národní podnik vyvážel kola do západní Evropy, USA a Kanady, avšak na úkor domácích zákazníků, k nimž se atraktivní exportní typy nedostaly. Stát do Esky a její modernizace investoval minimálně, továrna chřadla a technologie zaostávala. Jediné, čeho se jí dostávalo, byly četné reorganizace, formální přesuny a návrhy nereálných záměrů. Zprvu byla začleněna pod ČZ Strakonice, pak naopak dostala pod svá křídla závod Favorit. Za pár let byl Favorit vyčleněn, aby se za několik roků opět pod Esku vrátil. Chebského výrobce kol léta řídily poněkud paradoxně Československé automobilové závody, později Pragounion. Ať ale byla nadřízeným orgánem kterákoli instituce, chovala se k Esce macešsky. Po roce 1989 se o další chod továrny pokoušeli různě erudovaní manažeři, avšak udržet, natož rozvíjet výrobu se jim nedařilo. Historie kdysi slavné značky skončila v květnu 2006 demolicí tovární budovy.
EAN | 9788087395530 |
---|---|
ISBN | 9788087395530 |
Datum vydání | 14. 10. 2022 |
Vazba | pevná vazba |
Počet stran: | 143 |
Nakladatelství: | GAVU Cheb |
Jazyk: | česky |
Další knihy od autora Jan Králík
© 2024 Knihkupectví Daniela